Page 15 - 2017-2021 Stratejik Plan
P. 15

I. GİRİŞ

Stratejik Planlamanın Önemi: İdari, mali ve teknik sorunlar dikkate alındığında kamu idarelerinin
faaliyetlerini planlı bir şekilde yerine getirmeleri giderek önem kazanmaktadır. Kamu yönetimi ve
kamu mali yönetimi reformları çerçevesinde, makro düzeyde bütçe hazırlama ve uygulama süre-
cinde mali disiplini sağlamak, kaynakları stratejik önceliklere göre dağıtmak, bu kaynakların etkin
kullanılıp kullanılmadığını izlemek ve bunun üzerine kurulu bir hesap verme sorumluluğu geliştir-
mek, temel başlıklar olarak ortaya çıkmıştır.

Kamu idareleri, planlı hizmet sunma hedefiyle; politikalar geliştirir, belirlediği politikaları somut
iş programları ve bütçelere dayandırır. Uygulamayı etkili bir şekilde izleme ve değerlendirme için
“stratejik planlama” temel bir araç olarak benimsenmiştir. Stratejik planlama; bir yandan kamu mali
yönetimine etkinlik kazandırırken, diğer yandan kurumsal kültür ve kimliğin gelişimine ve güçlen-
dirilmesine destek olmaktadır.

Ulusal düzeydeki kalkınma planları, bölgesel planlar ve stratejiler çerçevesinde kamu idarelerince
hazırlanan stratejik planlar; genel olarak planlama ve uygulama sürecinin etkinliğini artıracak ve
kaynakların rasyonel kullanımına katkıda bulunacaktır.

Stratejik planlama yaklaşımı ile:
•	 Politika belirleme ve maliyetlendirme kapasitesinin güçlendirilmesi,
•	 Performans göstergeleriyle, politika ve faaliyetlerin gerçekleşmelerinin takibinin yapılabilmesi,
•	 Amaç ve hedeflere dayalı yönetim anlayışı ve bütçelemenin geliştirilmesi,
•	 Kamu hizmetlerinin arzında, yararlanıcı taleplerine duyarlılığın arttırılması,
•	 Hesap verme sorumluluğunun tesis edilmesi amaçlanmaktadır.

Stratejik Planlamanın Hukuki Çerçevesi: 10.12.2003 tarih ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununda yer alan stratejik planlamaya ilişkin hükümler, 01.01.2005 tarihinde yürürlüğe
girmiş ve kamu idarelerine stratejik plan hazırlama zorunluluğu getirilmiştir. Söz konusu kanunda
stratejik plan, “kamu idarelerinin orta ve uzun vadeli amaçlarını, temel ilke ve politikalarını, hedef ve
önceliklerini, performans ölçütlerini, bunlara ulaşmak için izlenecek yöntemler ile kaynak dağılımlarını
içeren plan” olarak tanımlanmıştır. 5018 sayılı Kanunun 9. maddesiyle kamu idarelerine; kalkınma
planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin mis-
yon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını
önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendir-
mesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlama görevi verilmiştir. Yine aynı
maddede, “Kamu idareleri, kamu hizmetlerinin istenilen düzeyde ve kalitede sunulabilmesi için bütçeleri
ile program ve proje bazında kaynak tahsislerini; stratejik planlarına, yıllık amaç ve hedefleri ile perfor-
mans göstergelerine dayandırmak zorundadırlar” ifadesi kullanılmıştır.

5393 sayılı Belediye Kanununda nüfusu 50.000 üzerinde olan belediyelerin stratejik plan hazırla-
makla yükümlü olduğu belirtilmiştir. Aynı kanunda belediye encümenine, stratejik planı inceleyip
belediye meclisine görüş bildirme görevi verilmiştir. Belediye meclisinin görev ve yetkileri arasında
ise stratejik planı görüşüp kabul etmek bulunmaktadır.

5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununda ise büyükşehir belediyesinin görev, yetki ve sorumlu-
luklarında stratejik planı hazırlamak yer almaktadır. Kanun; Belediyeyi stratejik plana uygun olarak
yönetmek ve belediye idaresinin kurumsal stratejilerini oluşturmak bu stratejilere uygun olarak

                                                                                                          2017-2021 Stratejik Plan 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20