Page 99 - 2017-2021 Stratejik Plan
P. 99

Meclis Denetim Komisyonu; 5393 sayılı Belediye Kanunun 25. maddesi gereği meclis üyeleri ara-
sından oluşturulan denetim komisyonudur. Denetim komisyonu; kurumun gelir ve giderleri ile
bunlara ilişkin hesap kayıt ve işlemlerini denetleyerek meclis başkanlığına rapor sunmaktadır.

B) Dış Denetim

Dış denetim; İçişleri Bakanlığı başta olmak üzere ilgili bakanlıkların denetim organları tarafından
gerçekleştirilen denetimler, Sayıştay Başkanlığı denetimleri ve yasal bir zorunluluk veya yaptırımı
olmamakla birlikte belediyelerin hizmet üretiminde, etkisi olan kamuoyu denetimlerinden oluş-
maktadır.

İçişleri Bakanlığı Denetimleri; idari vesayet kapsamında gerçekleştirilen denetimler, idari ve özel
hallerde mali yapı ile ilgili hesap iş ve işlemleri teftiş edilmesini kapsamaktadır. İçişleri Bakanlığı
ayrıca ön inceleme (soruşturma) yapmaktadır. İçişleri Bakanlığı Müfettişleri ve Mahalli İdare Kont-
rolörleri söz konusu denetimlerini hukuka uygunluk ve idarenin bütünlüğü çerçevesinde gerçek-
leştirmektedir. Denetleme sonrasında kuruma Mali Durum Raporları ve Sorgu Raporları tanzim
edilmektedir.

Sayıştay Başkanlığı Denetimleri; Sayıştay denetimleri, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kont-
rol Kanunu ve 6085 sayılı Sayıştay Kanunu, genel kabul görmüş uluslararası denetim standartla-
rı, Sayıştay ikincil mevzuatı ve denetim rehberlerine istinaden yapılır. Sayıştay tarafından yapılan
harcama sonrası denetimler; kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılma-
dığını; İdarenin hesaplarını ve bunlara ilişkin belgeleri esas alarak, mali tabloların güvenirliliğini ve
doğruluğunu; gelir, gider ve taşınır kayıtlarına ilişkin mali işlemlerin kanunlara ve diğer hukuki dü-
zenlemelere uygunluğunu denetlenmesini kapsamaktadır. Sayıştay Başkanlığı; yönetsel sorumlu-
luk gereği idarelerin hazırladığı plan ve programların (amaç ve hedefler, faaliyetler ve performans
hedefleri bağlamında) değerlendirilmesi görevi “Performans Denetimi ”de yapmaktadır.

Kamuoyu Denetimleri; kurum üzerindeki etkin denetim mekanizmalarından biridir. Denetimden
ziyade kurumun faaliyetlerinin gözlemlenmesidir. Kurum yaptığı, icraatların mahallin ihtiyaçlarına
ne derece cevap verdiğini, kamuoyunun takdir ve memnuniyeti ile ölçmektedir. Kamuoyu bu tepki
ve takdirlerini, çeşitli iletişim kanalları, sivil toplum kuruluşları, meslek odaları, dernekler ve bürok-
rasi aracılığıyla iletmektedir. Kurum yöneticilerinin, halkla ilişkiler politikalarını, kamu yararını esas
alarak, etkin ve verimli bir iletişim-etkileşim gayesiyle sürdürmesi, kamuoyunun kurum üzerindeki
denetim mekanizmasına olumlu katkı sağlayacaktır.

C) Temel Mali Tablolara İlişkin Açıklamalar

a) Gelir

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesinin gelir kaynakları 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu,
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu ve 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe
Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun ile düzenlenmiştir. Bu kanunlar çerçevesinde
Diyarbakır Büyükşehir belediyesinin ana gelir kaynakları şöyle sınıflandırılabilir:

           •	 Vergi gelirleri
           •	 Teşebbüs ve mülkiyet gelirleri
           •	 Alınan bağış ve yardımlar
           •	 Diğer gelirler (Kişi ve Kurumlardan Alınan Paylar)
           •	 Sermaye gelirleridir

                                                                                                          2017-2021 Stratejik Plan 99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104